Kontakt för bokning av fixartjänst och digital fixartjänst
Vi erbjuder fixartjänst och digital fixare till dig som har fyllt 67 år eller på grund av en funktionsnedsättning behöver stöd i vardagssysslor. Det kan vara sysslor du bör avstå på grund av risken för att falla eller stöd i vardagstekniken som att ringa ett videosamtal.
Tjänsterna är kostnadsfria och du behöver inte ansöka om insatsen hos Biståndsenheten. Det räcker med att du antingen ringer fixartjänsten eller använder E-tjänsten för att meddela att du vill boka in en tid. Du bekostar själv det eventuella material som behövs.
Fixartjänst
Du kan få hjälp med åtgärder som kräver att du behöver klättra på stolar, stegar eller utföra tyngre lyft, så som:
- Byta glödlampor, proppar och batterier till brandvarnare
- Hämta saker från vind eller källare
- Sätta upp tavlor, brandvarnare eller liknande
- Lägga i ordning sladdar och se över mattkanter för en säkrare bostad
- Halksäkra mattor
- Smörja lås och dörrar samt enklare reparationsarbeten
- Flytta mindre möbler inom hemmet
- Ta ner eller lyfta upp saker ur höga skåp
- Sätta upp och ta ner gardiner
Detta utförs inte av fixartjänst:
De tjänster du kan få hjälp med är av enklare art och som inte kräver en fackman. Det får inte vara arbetsuppgifter som normalt beviljas genom biståndsbeslut och som utförs av personal från hemtjänsten.
Säkerhetsrond med fixartjänst
Tillsammans med fixartjänst kan du göra en säkerhetsrond i ditt hem.
Då går ni tillsammans igenom:
- Risker för fall- och halkolyckor
- Brandsäkerheten i hemmet
Vid genomgången följs en checklista där du får ta del av de brister som finns och de åtgärder som behöver göras.
Digital fixartjänst
Exempel på vad den digitala fixaren kan hjälpa dig med:
- Hantera en mobiltelefon
- Hantera en dator
- Hur du kan skaffa internet
- Hur du skaffar ett Mobilt BankID
- Hur du utan kostnad kan ringa samtal med ljud eller bild via internet
- Hur man kan handla hem varor från internet
- Hur man betalar räkningar på internet
- Hur du kan skaffa konto på sociala medier för att hålla kontakten med familj och vänner
Detta utförs inte av den digitala fixaren:
- Arbete som kräver fackkunskap inom IT-support, till exempel felsökning och reparation, installation av hårdvara, operativsystem eller annan programvara.
- Inköp av teknisk utrustning
För din trygghet och säkerhet
Du behöver antingen ha någon form av egen utrustning som dator, mobil eller surfplatta, eller vara intresserad av att skaffa något av dessa. Vi har ett utbud av teknisk utrustning som vi kan ta med och som du kan få testa med om du känner dig osäker på vad du vill köpa.
Det är alltid du som får hjälp som själv skriver in dina personliga koder och lösenord.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
För att kunna handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Om du vill ha mer information om hur Tjörns kommun behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer här: www.tjorn.se/personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
1 år
Övriga upplysningar
Om du har frågor om behandlingen av personuppgifter eller vill ha tillgång till dina personuppgifter ska du kontakta Tjörns kommuns kundcenter.
Tjörns kundcenter
Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn
0304-60 10 10
0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Om du vill veta mer om hur du lämnar klagomål, besök deras hemsida: https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/
Kommunens dataskyddsombud nås via kommunens växel eller via e-post:
dataskyddsombud@tjorn.se
Jenny Fermby
jenny.fermby@tjorn.se
0304-60 15 64