Strandskyddsansökan
Inom strandskyddat område är det förbjudet att utföra vissa åtgärder samt att uppföra byggnader, anläggningar och anordningar.
Läs mer om reglerna på Naturvårdsverkets webbplats.
Du kan få dispens om det går att visa att varken allemansrätten eller naturen störs av förändringarna och att det finns ett så kallat särskilt skäl.
Läs mer om de särskilda skälen på Naturvårdsverkets webbplats.
Svenskt personnummer
För att använda vår e-tjänst behöver du ha ett svenskt personnummer.
Använd inte denna e-tjänst om du har skyddad identitet, kontakta då i stället miljöavdelningen per telefon 0304-60 11 48.
Bank-ID
För att ansöka om strandskyddsdispens i vår e-tjänst behöver du logga in med bank-ID. Du kan när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du uppger den fastighetsbeteckning som är aktuell för ditt ärende.
Dokument som du behöver bifoga din ansökan
Handlingarna du bifogar kan vara i olika format. Situationsplan, fasadritningar och konstruktionsritningar får gärna vara i PDF-format. Kom ihåg att alla handlingar ska vara fackmannamässigt utförda. Det betyder att ritningar och skisser ska vara skalenliga, så att måtten stämmer och handläggaren kan se utformningen och storleken på det du tänker göra. Tänk på att handläggningen tar längre tid om kvaliteten på underlaget du bifogar inte motsvarar ovan ställda krav.
En komplett ansökan innehåller följande handlingar:
- Situationsplan där det ansökan gäller är tydligt markerat. Grundkartan och det som ritas in ska vara skalenligt och tydligt måttsatt. En skalstock ska finnas med på situationsplanen.
- Fasadritningar, helst i skala 1:100, för byggnader.
- Planritning, vid nybyggnation och tillbyggnad.
- Konstruktionsritning, för bryggor.
- Gärna fotografier över området som ansökan gäller. För trädfällning måste ett eller flera foton finnas med.
Handlingarna ska vara av någon av dessa filtyper: pdf, gif, jpeg, jpg, png, tif, tiff, doc, docx. Det går även bra att skicka dessa dokument per post alternativt e-post till miljo@tjorn.se.
Navigera med knappar
Längst ner på sidorna i e-tjänsten finns knappar. Använd alltid dem när du vill gå vidare eller backa i e-tjänsten. Där kan du också spara de uppgifter du lagt in och avbryta din ansökan. Om du klickar på Spara kan du fortsätta arbeta med ansökan vid ett senare tillfälle.
Avgift
För ansökan om strandskyddsdispens gäller löpande timavgift, faktura skickas separat.
Mer information gällande handläggningsavgift finns på hemsidan.
Vad händer när du har skickat in ditt ärende?
Din ansökan skickas till kommunens miljöavdelnings ärendehanteringssystem. Ansökan blir registrerad och ärendet tilldelas en handläggare. När din ansökan har blivit registrerad så kommer du att få ett mejl med ärendets diarienummer. Miljöavdelningens diarienummer skrivs som årtal följt av ett bindestreck med efterföljande siffor, exempel 2021-9999. Miljöavdelningen kommer att kontakta dig via angiven e-postadress när ärendet handläggs.
När din ansökan är komplett och om åtgärden bedöms som godtagbar, beslutar kommunen om att medge strandskyddsdispens för åtgärden.
Observera att du inte får påbörja din tilltänkta strandskyddsåtgärd innan du fått ett beslut om strandskyddsdispens och beslutet har vunnit laga kraft. Ett beslut vinner laga kraft när det inte längre kan överklagas. Om till exempel en granne överklagar beslutet och får rätt i sin överklagan kan det leda till kostnader för dig om du redan har utfört en åtgärd.
Personuppgifter
För att kunna handlägga din ansökan om strandskyddsdispens behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter som lagras i miljöavdelningens ärendehanteringssystem.
Dina personuppgifter kommer att hanteras i enlighet med dataskyddslagen och annan tillämplig lagstiftning på området. Du kan läsa mer om kommunens hantering av personuppgifter och dina rättigheter som registrerad på www.tjorn.se/personuppgifter.
Du har rätt att en gång per år, utan kostnad, få information om de uppgifter som finns registrerade om dig. Du kan också begära rättelse om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga.
Mer information
Observera att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.
E-tjänsten tillhandahålls av Sokigo och skapar ett ärende i miljöavdelningens ärendehanteringssystem Ecos.